تصرّف در ابعاد غیبی انسان ها
درصدر اسلام شخصی آمد و گفت این چه پیامبری است که سوار الاغ می شود؟ کسی که پیامبر«صلّیاللّهعلیهوآله» را در حدی بداند که نباید سوار الاغ بشود عملاً انتظار دارد پیامبرخدا«صلّیاللّهعلیهوآله» یک آدم مهم و ثروتمندی باشد، پس در واقع این آدم اصلاً دنبال پیامبر خدا نیست، دنبال یک آدم ثروتمند است. پیامبــرِ من وشما پیامبــری است که فرمود: «کُنْتُ نَبِیّاً وَ آدَمُ بَیْنَ المَاءِ وَ الطّینِ» (1) یعنی من پیامبر بودم در حالی که آدم هنوز در آب و گل بود. پس طبق این روایت وجود مقدس حضرت محمد«صلّیاللّهعلیهوآله» فوق حضور حضرت آدم«علیهالسلام» در هستی است و معلوم است که حقیقت جان پیامبر«صلّیاللّهعلیهوآله»، پیامبر«صلّیاللّهعلیهوآله» است، دست و پای پیامبر«صلّیاللّهعلیهوآله» که پیامبر«صلّیاللّهعلیهوآله» نیست. آن بحثش جداست که وقتی یک روحِ نورانی در صحنه بدنی ظاهر بشود بدنش هم به جهت متـأثّر بودن از آن روح، ارزشمند میشود اما این قداست به اعتبار آن جان نورانی است. این جا هم وقتی میگوییم امام زمان«علیهالسلام» واسطه فیض است باید ما عمق مطلب را متوجه بشویم و بالا برویم نه این که مطلب را پایین بیاوریم و آن را از حقیقت ساقط کنیم. اگرنحوه حضور ملائکه مقرب را در هستی بدانیم تا حدی خواهیم فهمید نحوه حضور حضرت و نحوه تصرف آن حضرت در ابعاد غیبی انسان چگونه است، چون بیش از آن که ظهور بیرونی حضرت حجت«علیهالسلام» مطرح باشد، حضور غیبیِ فعّال حضرت در تمام هستی مطرح است. مردمی که هنوز اسیر کمیّتها و صورتها هستند جسم وصورت امام زمان«علیهالسلام» را به رسمیت میشناسند ولی امام زمانِ حیِّ حاضرِ واسطه فیض در هستی، را نمیفهمند.
--------------------------------
1- بحار ج 16 ص 402، و نیز می فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنِی مِنْ نُورٍ وَ خَلَقَ ذَلِکَ النُّورَ قَبْلَ آدَمَ بِأَلْفَیْ أَلْفِ سَنَةٍ»، «آدَمُ وَ مَنْ دُونَهُ تَحْتَ لِوَائِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ»،«کُنْتُ نَبِیّاً وَ آدَمُ«علیهالسّلام» مَنْخُولٌ فِی طِینَتِه«ِ(منخول:...) بحار ج 16 ص 402
تاثیر نظر امام زمان (عج)---قسمت اول