نحوه حضور حضرت حجت
پیامبرخدا«صلّیاللّهعلیهوآله» می فرماید: «لَوْ بَقِیَتِ الاَرْضُ بِغَیـْرِ اِمامٍ لَساخَت»(۱) یعنی اگر امامزمان«علیهالسّلام» نبود، زمین نابود میشد.
دو کس ممکن است در شناخت امام«علیهالسّلام» مشکل داشته باشند. کسی که امام«علیهالسلام» را در حد آدم عادی و محدود به یک بدن بداند که او منکر این روایت میشود چون این روایت امام«علیهالسلام» را عامل بقای زمین میداند و لذا باید فوق زمین و بدن باشد، یکی هم کسی طوری امام«علیهالسلام» را مطرح میکند که در فکر او امام«علیهالسلام» دیگر یک انسان نیست بلکه یک مَلَک است، این هم مقام امام را نفهمیده است، وقتی میگوییم امام«علیهالسّلام» واسطه فیض است یعنی ملائکه مقرّب هم مادون امام«علیهالسّلام» هستند، ملائکه مقرّب مثل میکائیل و جبرائیل واسرافیل و عزرائیل«علیهم السّلام» چطوری در هستی حاضرند؟ معلوم است وقتی حضرت جبرائیل«علیهالسلام» برای پیامبر«صلّیاللّهعلیهوآله» ظهور میکند به تعبیر خود پیامبر«صلّیاللّهعلیهوآله»، جبرائیل«علیهالسلام» تمام افق را پر کرده است یعنی جبرائیل«علیهالسلام» علاوه بر این که یک حضور بیرونی دارد جان و درون پیامبر«صلّیاللّهعلیهوآله» را هم از وحی پر کرده است و تمام قلب پیامبر«صلّیاللّهعلیهوآله» را پر از معنا نموده است. قلب حضرت از نحوه حضور جبرائیل«علیهالسلام»آنچنان در شعف قرار میگیرد که تمام معارف عالیه عالم بر قلب پیامبر«صلّیاللّهعلیهوآله» جاری میشود. حالا وقتی میگوییم امامزمان«علیهالسلام» فوق جبرائیل و میکائیل است باید قدری در نحوه حضور امامزمان«علیهالسلام» فکر کرد، این چه نحوه حضوری است که از جبرائیل و میکائیل«علیهماالسّلام» هم بالاتر است، آن مقام با آن همه وسعت، امام ما و شماست.